Esyd

ΠΟΛΥΦΑΙΝΟΛΕΣ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΗ ΥΓΕΙΑ

Τι είναι οι πολυφαινόλες

Οι πολυφαινόλες είναι φυτοχημικές ουσίες που βρίσκονται στα φυτά κ στα φυτικά τρόφιμα, τα προστατεύουν από εξωτερικούς παράγοντες όπως η υπεριώδης ακτινοβολία και οι μικροβιακές εισβολές, ενισχύοντας τη φυσική τους άμυνα. Χιλιάδες είναι τα αντιοξειδωτικά και καθένα από αυτά έχει διαφορετικές ιδιότητες, διαχωρίζονται σύμφωνα με τη χημική τους δομή στις εξής μεγάλες ομάδες:
  • Φλαβονοειδή, τα οποία είναι μια μεγάλη κατηγορία αντιοξειδωτικών ουσιών που κατατάσσονται σε φλαβονόλες, φλαβόνες, φλαβονόνες, ισοφλαβονοειδή, φλαβανόλες και τις ανθοκυανίνες. Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει και τις Κατεχίνες
  • Φαινολικά οξέα
  • Στιλβένια, με κύρια αντιπρόσωπο τη Ρεσβερατρόλη που βρίσκεται στα σταφύλια και στο κρασί
 

Που τις βρίσκουμε

Τρόφιμα πλούσια σε πολυφαινόλες είναι τα εξής:
  • Τσάι
  • Καφές
  • Κακάο
  • Ελαιόλαδο
  • Φρούτα όπως το μήλο, τα κεράσια, το ακτινίδιο, οι φράουλες, τα σταφύλια και ιδιαίτερα η φλούδα των σταφυλιών, το ρόδι, τα μούρα κ.α.
  • Κρασί, ιδιαίτερα το κόκκινο κρασί
  • Τα προϊόντα ολικής αλέσεως όπως τα δημητριακά, βρώμη, ρύζι κ.α.
  • Τα λαχανικά όπως το κόκκινο κρεμμύδι, το κόκκινο λάχανο, το μπρόκολο κ.α. 
 

Ποιες οι επιδράσεις τους

Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες δείχνουν να επιδρούν ευεργετικά στον ανθρώπινο οργανισμό έχοντας αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση, αντικαρκινικές, αντιμικροβιακές και αντιαλλεργικές ιδιότητες και συμβάλλουν στην πέψη των θρεπτικών συστατικών. Τέλος, μειώνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης καρδιαγγειακών νοσημάτων καθώς βοηθούν στη μείωση εμφάνισης πολλών παραγόντων που τα προκαλούν, όπως η χοληστερίνη, ο σακχαρώδης διαβήτης και η υπέρταση.
 
Γενικά, τρόφιμα που εμπεριέχουν υψηλές ποσότητες αντιοξειδωτικών ουσιών είναι τα φρούτα και τα λαχανικά με έντονο χρώμα, το ελαιόλαδο, το κρασί, τα αφεψήματα διαφόρων βοτάνων, τα προϊόντα ολικής αλέσεως, το κακάο και ο καφές.
 
Εάν θέλουμε να ωφεληθούμε από τις ευεργετικές επιδράσεις των φυτοχημικών ουσιών και να θωρακίσουμε το σώμα μας και την υγεία μας μπορούμε να εντάξουμε στη διατροφή μας τρόφιμα φυτικής προέλευσης και να τα καταναλώνουμε καθημερινά!

Κωνσταντάκη Χρυσούλα,

Διαιτολόγος